نظرسنجی ملی مدیریت مصرف برق انجام شد
به گزارش برق نیوز، این طرح، یکی از جامعترین و کاملترین طرحهای نظرسنجی برگزار شده در کشور تا کنون بوده است که از جنبههای مختلف، دارای شاخصهای برجستهای است.
در اجرای این طرح بالغ بر 3,200، 000 مشترک از طریق پیامک لینک شرکت در نظرسنجی را دریافت و یا در نظرسنجی تلفنی و میدانی مشارکت کردند و در پایان فاز جمع آوری اطلاعات، بیش از 92,000 نمونه کامل پرسشنامه جمع آوری شد. گفتنی است به لحاظ تنوع روشهای برگزاری، این طرح به صورت آنلاین، تلفنی و مصاحبه میدانی (مراجعه دربِ منزل) اجرا شد.
بر اساس این گزارش، در هر سه روش از زیرساخت نرم افزاری هوشمند یکپارچه در جمع آوری دادهها استفاده شد و با بهره گیری از این زیرساخت که با مشارکت بخش خصوصی دانش بنیان توسعه یافته بود، پالایش داده ها، نظارت بر عملکرد پرسشگران و کیفیت دادههای جمع آوری شده، به دقت پایش شد.
همچنین با ارتباط این سامانه با سامانههای امور مشترکان 39 شرکت توزیع برق، امکان مشارکت در طرح برای هر یک از مشترکان بر اساس الگوی مصرف و بهره مندی از پاداش 20 برابری، سفارشی سازی شد.
بر اساس این گزارش، جمع آوری دادهها در این طرح در 4 فاز انجام شد.
در فاز نخست، نظرسنجی پایلوت از طریق ارسال لینک برای مشترکان در فضای مجازی برگزار شد و طی آن، روایی و پایایی طرح مورد بررسی قرار گرفت. در این فاز 4184 مشترک در نظرسنجی، شرکت کردند.
در فاز دوم لینک پرسشنامه برای 10 درصد از کل مشترکان خانگی هر شرکت توزیع یعنی تعداد 3 میلیون و 200 هزار مشترک، ازطریق سرشمارههای امور مشترکان، پیامک ارسال شد و تعداد 73، 610 نمونه کامل، پرسشنامه تکمیل شده، جمع آوری شد.
بر اساس این گزارش، در این طرح برای هر مشترک لینک اختصاصی یکتا ارسال شد و فرآیند پرسشنامه بر اساس الگوی مصرف مشترکان و این موضوع که مشمول طرح پاداش شده یا خیر به صورت داینامیک تغییر کرد. به این معنا که پرسشهای مطرح شده در پرسشنامه بر اساس قرارگیری مشترک در پلههای مختلف مصرف، متفاوت طراحی شد و دادههای جمع آوری شده به صورت هوشمند امکان بررسی هر یک از گروههای مختلف مصرف را فراهم کرد.
همچنین با استفاده از این لینک پویا، نظرات هر شرکت کننده بر مبنای اطلاعات دموگرافی نظیر استان محل سکونت و الگوی مصرف شرکت کننده و... مورد سوال قرار گرفت و گزارشها متناسب با آن جهت شناخت بهتر عملکرد سازمان در نحوه اطلاع رسانی براساس هر یک از پلههای مصرف استخراج شد.
در فاز سوم، نظرسنجی به صورت تلفنی توسط 493 پرسشگر در 39 شرکت توزیع برق به اجرا درآمد و تعداد 7,562 نمونه جمع آوری شد. در این فاز هر شرکت توزیع، مکلف به جمع آوری حداقل 100 مصاحبه تلفنی بود. مدیریت اجرای طرح تلفنی نیز با استفاده از پلتفرم هوشمند انجام شد. این پلتفرم دارای مدیریت تخصیص مشترکان با توزیع و پراکندگی مناسب به پرسشگران بود و مدیریت تماسهای برقرار شده و نظارت بر عملکرد پرسشگران در سامانه را نیز برعهده داشت.
در فاز چهارم، طرح نظرسنجی میدانی توسط 512 پرسشگر در 39 شرکت توزیع برق به صورت حضوری به اجرا درآمد و تعداد 6989 مصاحبه حضوری درب منزل مشترکان انجام شد. در این فاز، پرسشگران با استفاده از نرم افزار کاربردی اندرویدی، اقدام به تکمیل پرسشنامههای میدانی کردند. در این فاز نیز برای هر شرکت توزیع برق حداقل 100 مصاحبه میدانی لحاظ شده بود. همچنین در این فاز نظارت برعملکرد پرسشگران از طریق گزارشهای GIS فراهم بود که بر این اساس، توزیع جغرافیایی متناسبی در جمع آوری دادههای میدانی انجام شد و متعاقبا صحت و کیفیت دادههای جمع آوری شده نیز، افزایش چشمگیری داشت.
به طور کلی از بین 88161 (مجموع نظرسنجیها بجز فاز پایلوت) شرکت کننده در این طرح، در حدود 75 درصد از شرکت کنندگان اظهار داشته اند که از این طرح مطلع بوده اند و برخی از جزییات و آمار قابل توجه حاصل از این طرح در ادامه ارائه میشود:
در اجرای طرح نظرسنجی آنلاین، مشترکان شرکت توزیع برق استان گیلان با 11,826 نمونه تکمیل شده، بیشترین مشارکت را داشتند و شرکت توزیع برق تهران بزرگ با 5,996، شرکت توزیع برق استان تهران با 5,559، شرکت توزیع برق استان گلستان با 3,916 و شرکت توزیع برق البرز با 3، 529 نمونه جمع آوری شده در رتبههای دوم تا پنجم مشارکت مشترکان قرار گرفتند.
بر اساس اطلاعات حاصل از نظرسنجی آنلاین، 74.08 درصد مشارکت کنندگان در نظرسنجی از طرح پاداش 20 برابری مدیریت مصرف برق مطلع بودند.
همچنین 63.1 درصد از شرکت کنندگان معتقد بودن که امسال نسبت به سال گذشته برق کمتری مصرف کرده اند و 91.25 درصد از پاسخگویان پس از معرفی طرح، علاقمندی خود را به مشارکت در طرح تا پایان تابستان ابراز داشتند.
تنها 8.75 درصد از مشارکت کنندگان اعلام کردند که علاقمند به مشارکت در ادامه این طرح نیستند که از این میان 52.07 درصد از شرکت کنندگان دلیل عدم مشارکت خود را، افزایش بی سابقه دمای هوا دانسته اند.
گفتنی است 29.78 درصد شرکت کنندگان اعلام کرده اند که به دلیل کاهش مصرف برق در سال گذشته، کاهش مصرف بیش از این برایشان مقدور نبوده، 21.45 درصد شرکت کنندگان عدم شفافیت نحوه محاسبه پاداش طرح و 21.07 درصد نیز عدم اطمینان از اجرای درست طرح و پرداخت پاداش را مهمترین دلیل عدم مشارکت در طرح اعلام کرده اند.
این گزارش میافزاید: به گزارش پایگاه خبری توانیر، درباره نحوه اطلاع رسانی از طرح پاداش 20 برابری مدیریت مصرف برق، 30.23 درصد از طریق نرم افزار برق من، 23.58 درصد از طریق تبلیغات محیطی و بیلبوردها، 22.54 درصد از طریق دوستان و آشنایان، 16.44 درصد از طریق پیام رسانهای داخلی با طرح آشنا شده بودند و 11.48 درصد از شرکت کنندگان از طریق شبکههای اجتماعی خارجی با طرح آشنایی پیدا کرده بودند.
بر اساس این گزارش، از بین شرکت کنندگانی که مشمول دریافت پاداش 20 برابری مدیریت مصرف برق شده و این محاسبات برروی قبض برق آنها اعمال شده بود، تنها 56.95 درصد از آنها از دریافت مبلغ پاداش طرح بر روی قبض خود مطلع بودند.
گفتنی است بی اطلاعی از راهکارهای کاهش مصرف برق به عنوان کم اهمیتترین دلیل عدم کاهش مصرف از سوی مشارکت کنندگان در نظرسنجی عنوان شده است.